Jak złagodzić stres?

Nasze ciało, obok wielu niezwykłych funkcji jakie realizuje każdego dnia, posiada też unikalny system, który pozwala bardzo szybko reagować na stres. Kiedy grozi Ci coś złego, natychmiast uruchamia on reakcję „walcz lub uciekaj”.
Musisz jednak mieć świadomość, że każdego dnia nasze ciało narażamy na co raz to nowe, pełne stresu sytuacje. Jeśli na przykład codziennie w drodze do pracy, będziesz narażony na spotkanie z sąsiadem, z którym niekoniecznie znajdujecie wspólny język, Twoje ciało będzie interpretować to spotkanie jako groźne. I jeśli ta sytuacja będzie trwała dłużej, to z biegiem czasu, stres będzie negatywnie wpływać na Twoje zdrowie zarówno psychiczne, jak i fizyczne.
A przecież podobnych sytuacji w ciągu dnia mamy zdecydowanie więcej. Praktycznie nasze życie przebiega w ciągłym stresie.

 

 

Co możemy z tym zrobić? Na początek, dobrze byłoby zinterpretować swoje źródła stresu.

Jeśli będziesz potrafił określić przyczyny stresu, będzie Ci o wiele łatwiej nim zarządzać.
Spójrz na różne obszary Twojego życia: na pracę, finanse, relacje osobiste. Czy w tych obszarach mógłbyś podjąć jakieś działania, aby zmniejszyć stres?
Czy stresorem nie jest Twoja praca? A może jakieś miejsca, osoby, których wolisz unikać?
Pomyśl czy mógłbyś dogadać się ze swoim sąsiadem, żeby wyeliminować choć jedno z tych zagrożeń?
Oczywiście praca, rodzina i finanse będą zawsze odgrywać główną rolę w Twoim życiu, ale możesz zmienić sposób radzenia sobie z każdym z tych obszarów.

Pewnie masz świadomość, że jak każdy człowiek, Ty również potrzebujesz ruchu i ćwiczeń.

 

 

Postaraj się wypocić swój stres.

Jeżeli potrzebujesz mega motywacji, aby wreszcie zacząć ćwiczyć i planować swoje ćwiczenia w kalendarzu, miej świadomość, że aktywność fizyczna może znacząco pomóc Ci złagodzić stres.
Jest niemal pewne, że regularne ćwiczenia poprawią Twój nastrój.
Przypomnij sobie te buchające w niebo endorfiny, kiedy byłeś młody i Twoja buzia promieniała po udziale w klasowych zawodach, czy zabawach.
Co więcej, ruch i ćwiczenia pomogą Ci zredukować wagę. Będzie Ci też łatwiej spokojnie przespać noc.

 

Obecnie zaleca, się by każdy dorosły, każdego tygodnia utrzymał 150-minutową aktywność aerobową o umiarkowanej intensywności.  Czyli bez szaleństwa. To da się zrobić!
Choć z doświadczenie wiem, że nie jest to wcale takie łatwe. Dlatego trzeba sobie trochę pomóc.
Jeśli na przykład chciałbyś zacząć biegać rano, przygotuj wieczorem buty i strój. Połóż je obok łóżka. Rano będziesz miał mniej kroków do wykonania i mniej myśli na „nie”. Ten sposób możesz wykorzystać do rozpoczęcia jakiejkolwiek aktywności. Byłoby świetnie gdybyś zdecydował się też wykupić karnet na siłownię. Pierwszy dzień zajęć jest zwykle bezpłatny. Spróbuj, jeśli Ci się to spodoba, znowu zyskasz na zdrowiu. Wystarczą nawet dwie pół godzinne sesje w tygodniu, żeby poczuć różnicę. Czy to zbyt długo?
Tydzień to 10080 minut. Jeżeli założysz 150 minutową aktywność aerobową i godzinę na wykonywanie ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie, zajmie Ci to ledwie 2% czasu dostępnego w ciągu tygodnia.

 

 

Nie wstydź się płakać.

Może Ci się to widać dziwne, ale czasem dobrze jest sobie popłakać. Badania sugerują, że płacz może pomóc Ci poczuć się lepiej. Okazuje się, że ludzie, którzy płakali podczas oglądania filmu, czuli się źle, ale po upływie 90 minut, stwierdzali, że czują się zdecydowanie lepiej niż przed obejrzeniem filmu.
Uwolnienie takiego stłumionego stresu w powodzi łez – jest jak oczyszczenie naszej palety emocjonalnej. Płacz może nawet stymulować produkcję endorfin, czyli tych wspaniałych hormonów, które poprawiają nasze samopoczucie. Nie wahaj się zatem płakać. Możesz też pójść krok dalej – wyrzuć z siebie wszystko, co Cię męczy.

 

 

Naucz się być niedoskonałym.

Masz fajny pomysł, który chcesz zrealizować jak najlepiej? A może masz jakiś cel w życiu, który chcesz osiągnąć możliwie szybko? Zastanów się, czy nie wywierasz zbyt dużej presji na siebie i czy Twoje cele są realne do wykonania w wyznaczonym czasie. Czy przewidziałeś, możliwość błędu i porażki. Czy jesteś przygotowany na stres związany z możliwym niepowodzeniem Twojego przedsięwzięcia?
Zaakceptuj fakt, że nie ma czegoś takiego jak doskonałość.  Prawie zawsze pojawi się na Twojej drodze, jakiś problem, który trzeba będzie pokonać. Zobowiąż się też do realnych oczekiwań, zaakceptuj swoje wady i wyciągaj wnioski z błędów, które popełniasz. Twój umysł i ciało będą ci za to dziękować.

 

 

Zaplanuj czas dla siebie.

Każdy z nas oprócz pracy, ma codziennie sporo innych rzeczy do zrobienia. Trzeba zadbać o ogród, pozmywać naczynia, wymienić wypaloną żarówkę, zrobić pranie, wyprasować, coś wyczyścić, zrobić zakupy. Te sprawy muszą zostać załatwione. Jednak ich wykonanie, nie może odbyć się kosztem czasu, który powinieneś przeznaczyć tylko dla siebie.
Wygospodaruj sobie choćby pół godziny w ciągu dnia, żeby spędzić je z samym sobą.
Może to być kilka minut medytacji medytacji, kojąca kąpiel, spacer. Ja świetnie relaksuję się będąc sam w pokoju. Czytam lub słucham ulubionej muzyki, piję kawę lub zieloną herbatę.
Tak naprawdę nie jest ważne co będziesz robił, ważne, abyś znalazł czas dla siebie. Zaplanuj go w kalendarzu i oznacz jako priorytet.

 

 

Rób przynajmniej jedną zdrową rzecz każdego dnia.

Idź po schodach zamiast jechać windą. Zamień swój następny batonik na jakiś owoc. Rozważ stosowanie dobrego suplementu o właściwościach przeciwutleniających i odżywczych. Jeśli jadasz na mieście, zamień fastfood’a na domową kuchnię, lub jedź wolniejszym pasem wracając do domu z pracy.
I nawet w sytuacji, kiedy cały Twój kalendarz zawalony jest zadaniami, znajdź czas, aby Twoje zdrowie stało się priorytetem. Niedługo przekonasz, że każdy Twój zdrowy wybór, będzie motywował cię do robienia czegoś więcej. Te fizyczne i mentalne korzyści wynikające z dbałości o siebie mają bardzo duży wpływ na Twoje życie.

 

 

Bądź przygotowany na różne zdarzenia.

Niestety, nikogo nie omijają w życiu różne nieprzyjemne zdarzenia. Więc dobrze jest być na nie przygotowanym. Miałem kiedyś problem z drzwiami wejściowymi do domu, które dwukrotnie zatrzasnęły się, a nie miał kto otworzyć ich od wewnątrz. Co prawda od czasu kiedy dorobiłem klucze zapasowe, drzwi już się nie zatrzaskują – teraz jestem już spokojniejszy, bo wiem, gdzie leżą klucze zapasowe. Warto też zadbać, żeby zapasowe klucze od samochodu, miał ktoś komu możesz zaufać. Unikniesz stresu kiedy zgubisz swój komplet.
Jeśli zdarzy się jakiś wypadek na drodze, stłuczka na parkingu – nie panikuj. Weź trzy głębokie wdechy, oczyść umysł i zastanów się jak rozwiązać powstały problem. Złe emocje, krzyki i złość w żadnym wypadku Ci nie pomogą. Stracisz tylko zdolność do logicznego myślenia i zawsze pogarszasz tym sprawę. A Twoje zdrowie otrzymuje kolejny cios.

 

 

Zapisz to.

Jest coraz więcej dowodów na to, że zapisywanie może być pomocne w opanowaniu złych emocji, takich jak gniew, strata, czy smutek. Nie chodzi o to, żebyś w swoim dzienniku wyładowywał uczucia. Staraj się opisywać jak określone zdarzenia wpływają na Twoje przeżycia. Zadawaj sobie pytania, czego się nauczyłeś lub jak zachowałeś się w trudnej sytuacji. Będzie Ci dużo łatwiej zmierzyć się z podobnymi zdarzeniami w przyszłości.

 

 

Dużo pij.

Żeby dobrze zarządzać stresem musisz zapewnić swojemu ciału odpowiednie nawodnienie. To bardzo ważny dla zdrowia codzienny nawyk. Pomoże Ci on zwalczyć zmęczenie. Zawsze  kiedy czujesz się ospały i padnięty, stajesz się mniej produktywny i zestresowany.
Aby zachować zdrowe ciało, sprawny umysł, nie czekaj, aż poczujesz suchość w ustach. Pij wodę w trakcie i między posiłkami. Jeśli jesteś mężczyzną postaraj się w ciągu dnia wypić 3 litry wody. Kobiety powinny wypijać około 2,2 litra dziennie.

 

 

Naucz się mówić: Nie,

między innymi nakładaniu zbyt dużej porcji na swój talerz. Poznaj swoje ograniczenia i przestrzegaj tych, które są niezbędne, abyś mógł kontrolować swój czas i swoje zdrowie.

Co z tego, że skorzystasz z zaproszenia na fajną imprezę, jeśli w czasie jej trwania, cały czas będziesz myślał o tym, że nie zdążysz zrobić czegoś co obiecałeś wcześniej. Zanim cokolwiek zaakceptujesz i na coś się zgodzisz, przemyśl dokładnie nawet najlepszą okazję. Mów „Tak” tylko tym zadaniom, z którymi potrafisz się uporać, nie narażając na szwank swojego zdrowia psychicznego i fizycznego. A kiedy wiesz, że nie jesteś w stanie czegoś zrobić (nawet jeśli bardzo byś chciał), powiedz grzecznie „Nie”.

 

 

Śmiej się

Jeśli chcesz poczuć się lepiej w ciągu dnia, po prostu śmiej się. Dziel się z innymi dobrym żartem. Zagadaj coś na wesoło do swoich bliskich. Dzięki temu rozładujesz napięcie i wszyscy poczujecie się znacznie lepiej.


Obecnie coraz więcej osób stosuje różne techniki relaksacyjne. Dzięki nim łatwiej jest poprawić swoje samopoczucie i uporać się ze stresem. Ty również możesz śmiało włączyć do swojego codziennego rytuału, kilka minut medytacji, czy rytmiczne oddychanie.

Warto, abyś pamiętał, że skutki życia w nieustannym stresie, mogą nie tylko stać się przeszkodą nie do pokonania, w radzeniu sobie z codziennym życiem, ale też mogą znacząco je skrócić. Zacznij zatem świadomie zarządzać stresem, zaczynając od tych kilku prostych metod.

  • Podziel się z innymi

Jeśli ten artykuł wydał Ci się wartościowy, podziel się nim ze swoimi znajomymi!

Zostaw komentarz



ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER, ŻEBY BYĆ NA BIEŻĄCO.

Copyright 2018 STWÓRZ SWÓJ ŚWIAT, Grzegorz Brudny
©  Wszystkie Prawa Zastrzeżone